Livet

Om studiestöd.


Kära regering,

Jag har som princip att inte klaga.

Det finns så många här i världen som har det så mycket värre.

Jag vill inte klaga, men jag har ett problem.

Det är nämligen så att jag, från och med den 1.9.2017, enligt KELA ska leva på 250,28€ i månaden.

Detta är, så vitt jag förstår, en konsekvens av ert beslut att spara in på bland annat studiestöden.

Eftersom jag bor tillsammans med fästmannen räknas hans inkomster som mina, även fast vi inte ännu är gifta.  Detta leder i sin tur till att det allmänna bostadsstödet jag har rätt att ansöka hamnar på ca 79€

Om vi räknar med att KELA beviljar det allmänna bostadsstödet blir den totala summan 329, 28€

Min del av hyran är 290€

Det betyder att jag, efter att hyran är betald, har 39,28€ att livnära mig på resten av månaden.

Lunchen i skolan kostar i medeltal 3€/dag

 Alltså 63 € i månaden.

Nu klarade jag mig genom matematik kursen i skolan med nöd och näppe, men jag tror ni håller med när jag säger att det inte kommer funka.

Detta betyder alltså att jag, när jag ätit lunch i skolan samt betalat min hyra ligger -23,72€.

Då har vi inte räknat med maten hemma på kvällen, försäkringar och övriga skol kostnader.

Det känns inge vidare det här med andra ord.

En av de argument ni använt för att försvara dessa sparkrav har varit för att vi Finländare ska få en bättre framtid.

Säg mig.

Hur ser Finland ut om 10 år, när ingen har råd att studera just nu?

Då har vi inga läkare, lärare eller dagvårds personal.

Vi har ingen som är kompetent till att sköta ekonomin på alla de där företagen ni vill vi ska starta.

Ni har ingen som kan ta hand om er på ålderns höst.

Jag har fullt förtroende för att ni försökt spara överallt, att ni vänt och vridit på alla slantar.

Men jag tror ni gör ett misstag.

För som ni sparar nu, sparar ni på Finlands framtid.

Inte för att låta självupptagen, men utan oss studeranden finns ingen framtid för Finland.

Det är dagens studeranden som ska fortsätta utveckla framtidens Finland.

Jag lovar vi ska göra vårt absolut bästa, men vi måste lära oss hur vi ska göra det först.

-I


Dear government,

I have one big rule.

I do not complain about small things.

There are people that have it so much worse than me.

I do not want to complain, I just have a bit of an issues.

It is just that I, starting from 1.9.2017, am supposed to live off 250,28€ according to KELA.

This is, as far as I can understad, a consequence off the new saving program.

Since I live with my boyfriend, his income is also mine even if we are not married according to KELA, This means that when applying for the general housing allowance, his income changes my housing allowance.

If I would get approved for the allowance it would be around 79€

This makes the total sum 329,28€

My part of the rent is 290€

This means that after I have paid the rent I have 39,28€ to spend on food and other essentials the rest of the month.

The school lunch is on average 3€ / day

That sums up to about 63€ / month.

Granted I barely passed my math class in school, but I think you can see this does not add up. 

Accordning to my calculations that means that, after I’ve paid the rent and eaten lunch at school my bank account should state that I have – 23,72€

This is before we have counted in the dinner costs, insurance and other school costs.

It is not looking so bright in other words.

One of the main arguments for saving has been to create a better future for Finland.

Tell me.

How is Finland going to look like in 10 years, if no one can afford to study today?

We wont have doctors, teachers och daycare staff.

There will be no one competent enough to take care of the economy at all of those companies you want ut to start.

There will be no one to take care of you when you get old.

I have full faith in you. I believe you tried to find another way.

I just think you might be doing a mistake.

The way you are saving now, is saving on the future on Finland.

I do not mean to sound stuck up or conceded, but without todays students there is no future Finland.

It is todays students that will try to do Finland justice in the future.

And we will try our hardest, but you have to give us the chance to learn how to first.

-I

5 thoughts on “Om studiestöd.

  1. Jag tycker verkligen inte att du har någon rätt att klaga! Du får studiestöd, du får studielån och du har en hyra på ynka 290€/månad. Din utbildning är gratis och du betalar 2,60€/lunch (som för vanliga människor kostar 7-9€). Enligt ditt resonemang har jag levt på 14€/månad under detta år (efter att hyran är betald men före lunchen och elräkningen) och jag har klarat mig utan studielån med att jobba strax under tre månader förra sommaren. Studiestöd är ett fantastiskt stöd som få studerande i världen har tillgång till.

    Like

    1. Hej Anonym!
      Jag klagar inte, det är bara mina funderingar. När studiestödet/bostadsstödet blir nästan 200€ mindre, reagerar man ju.
      Förra sommaren var jag en av de som tyvärr inte lyckades landa ett heltids sommarjobb, så jag har tyvärr inte haft chansen att spara.
      Jag är absolut tacksam för det stöden jag får men tyvärr är det så att, för mig personligen, kommer det inte att gå ihop med det nya stödet.
      Nu har ju alla olika kostnader och även om min hyra är ynka 290€ så skulle det inte ha varit möjligt för mig att klara mig ekonomisk utan min sambos hjälp.
      Jag antar att du själv studerar/studerat på Campus Allegro eftersom du själv vet lunchpriset. Jag vet ju inte vad du studerar, men iallafall för min del är inte studierna helt kostnadsfria. Jag studerar International Business med​ specialinriktning pälsdesign. Därför hamnar jag att stå för alla verktyg och material själv, så kostaderna blir kanske lite högre.
      Som jag skrev i början av mitt inlägg har jag som princip att inte klaga och speciellt inte när det handlar om förmåner vi får i Finland. Tyvärr ändrar det inte på det faktum att många studeranden kommer få det lite kämpigt till hösten 🙂


      https://polldaddy.com/js/rating/rating.js

      Like

Leave a Reply

