Livet

Om “Generation lättkränkt”


Jag har suttit hela dagen och funderat hur jag ska formulera mig för att ingen ska ta illa vid sig, vilket ju är lite ironiskt med tanke på detta inläggs ämne.


Jag lyssnade på en podd idag.

Avsnittet jag lyssnade på handlade om hur svårt det är att uttrycka sina åsikter i dagens läge.

Har du någonsin tänkt på det här eller är det enbart jag ?

Om du har ett konto på t.ex Instagram tror jag du stött på detta fenomen.

Jag blir så trött på allt detta.

Min generation har blivit Generation lätt kränkt.

Allt ska vara så neutralt att det ibland blir väldigt svårt att veta hur man ska formulera sig korrekt.

Om jag använder fel pronomen på dig när jag möter dig första gången är det ett ärligt misstag. Jag kan inte veta det på förhand, men du kan på ett snällt sätt förklara vilket pronomen jag ska tilltala dig med.

Om jag köper en rosa klänning till din dotter eller en leksaksbil till din son, handar det inte om att jag tilldelar ditt barn ett kön, jag ville enbart ge en gåva till honom/henne.

Om jag kallar mig feminist, men ändå väljer att respektera min mans åsikter betyder inte det att jag är förtryckt eller att jag inte överhuvudtaget tror på jämställdhet.

Om jag väljer att inte bära ett klädesplagg som visar mycket bar hud, betyder inte det att jag anser att du borde göra det samma.

Om jag väljer att skriva att jag tränat fast jag är smal, betyder inte det att jag pikar någon som valt att sitta hemma i soffan och äta choklad.

Om jag frågar dig om du har en pojk/flickvän, och du är attraherad av en individ av samma kön betyder inte det att jag anser att din läggning är fel. 

Om jag frågar dig hur du ska fira jul, och du firar Hanukkah eller Ramadan betyder inte det att jag anser kristendomen är den rätta religionen. 

Om jag frågar dig om du vill komma på lunch med mig och det stället inte serverar vegansk mat betyder inte det att jag anser vegansk mat är dåligt.

Förstår ni vart jag vill komma?

Jag kan inte veta alla dessa saker om vi inte tidigare diskuterat dem.

Men så fort någon gör någon av dessa saker, är den personen ignorant.

Det finns absolut de tillfällena där personen ifråga väljer att använda fel pronomen, påpeka hur andra ska klä sig och berätta för en annan människa hur de ska leva sitt liv. Men det är inte alla som gör det.

Ibland är det bara ett misstag.

Så innan man drar slutsatsen att personen i fråga vill en illa, borde vi kanske ta ett djupt andetag och tänka lite längre.

Jag vill gärna höra er åsikt om det här, är du av samma åsikt? Eller tycker du jag är helt ute och cyklar?

Släng in en kommentar!

-I


English version to be posted soon!

Leave a Reply

