Livet

Om regnande fågelfrön


Innan vi flyttade till vår nuvarande bostad bodde vi i radhus.

Ytterst gemytligt, och fruktansvärt trevliga grannar 😉

Nu bor vi i våningshus.

Vilket osökt tar mig till denna sanna historia.

Får jag lov att måla upp ett scenario?

Tack.

Du sitter i soffan och märker till din stora glädje, och förvåning, att solen skiner och temperaturen stigit till något så otroligt som 10 °C.

Hastigt samlar du ihop stickstickor, garn och stickbeskrivning och beger dig ut på balkongen för att “catcha bruna” , som det så snitsigt hette under mina yngre år, samtidigt som du stickar några varv på en mössa.

Efter 30 minuter känner du hur det börjar regna.

Här bör tilläggas att min hjärna fungerat lika snabbt som internet uppringningen på en windows 98 de senaste dagarna, så det tog onödigt länge innan jag insåg att regn brukar vara blött. En bild som beskriver mig denna vecka ytterst rättvist skulle kunna vara denna:

Screenshot_2017-05-20-16-53-35_Fotor
Bild lånad från 9GAG

Döm om min förvåning när det regnar fågelfrön.

Jag sitter en stund och försöker bena ut eländet, och precis när jag ska stiga upp för att städa undan fröna…

… börjar det regna spottloskor och aska också.

Tur i oturen att jag inte stod för nära balkongräcket, för då skulle jag haft en spottloska i nacken samt en kal fläck mitt på huvet.

Låt mig demonstrera hur jag, på ett smidigt sett gav vår granne ett så kallat death stare…

30-Humor-Animal-Pictures-12-animals-Humor_Fotor
Bild lånad från Google

Det verkar inte ha haft någon större inverkan efter som jag, i skrivande stund, ser spott crasha mot vårt balkongräcke. Kan eventuellt ha något att göra med att vi bor i lägenheten under, men det var tanken med stirrandet som räknades.

Så om du, o rökande och saliv producerande granne, läser detta. Kan du vara så vänlig och ta ner fågelmataren, köpa en askkopp och spotta på egen balkong? Det skulle vara oerhört mycket trevligare att äta lunch på balkongen om man inte fick fågelfrön i maten.

Tack på förhand!

-En själslig pensionär-


Before we moved into our current apartment, we lived in a row house.

A very nice place, with very nice people.

Now, we live in on the 2 floor in a building with 3 floors.

This brings me to my main reason for writing this post.

May I paint you a scenario?

Imagine that you are sitting in your couch, and all off a sudden you realise that the sun is out and that the temperature has risen to a great 10°C.

Quickly you gather your current knitting project, and go out on the balcony to soak up some sun.

After 30 minutes you notice that it starts raining.

Here, it needs to be added that my brain has been working at the same speed it used to take to ring up the internet in the early 2000, so it took me waaay to long to conclude that rain normally is wet.

Imagine my surprise, when it is raining bird seeds.

I sat there for a good 10 minutes, trying to figure out where on earth the seeds came from and just as I was getting up to clean up the mess…

… It started to rain spit and ash as well…

Let the picture demonstrate the death stare I gave the neighbour.

It does not seem like it helped a lot, since Im watching spit hit our balcony as we speak.

Granted we live in the apartment below this fellow but still, the stare was quite piercing.

So if you, oh amazing smoker/saliva producing neighbour reads this. Would you be so kind to get rid of the bird feeder, get yourself an ashtray and spit on your own balcony. It would be ,much appreciated not to have birdseeds in my lunch!

Kind regards,

-A senior citizen at heart-

Leave a Reply

