Livet

Det här med inredning.


Jag är en människa med förkärlek för gamla saker.
 Allas vår Ernst Kirchsteiger sa en gång att det är alla små udda prylar som skapar ett hem, och det kunde jag inte hålla med mera om.

När vi flyttade in i vår nya lägenhet fick jag låna ett vitrinskåp av min mor som inte längre var i användning hos henne. Detta är numera mitt “prylskåp”, en inredningsartikel min far haft hela mitt liv. Det är helt enkelt precis som namnet säger, ett skåp för alla de där små udda sakerna man inte kan låta bli att samla på sig. Det är min solklara favoritmöbel, även om jag inte riktigt lyckats få sambon att förstå min förtjusning ännu. 😉

Än så länge är det endast en hylla med “prylar”, men efter varje loppis besök hittar en ny lite udda sak in dit.
Sådär i övrigt kör jag och sambon ganska långt på filosofin “det vore trevligt om det uppstod lite förvirring” med en gnutta av vad jag brukar kalla “mommochict”.  Just nu är det en väldans blandning av Ikea möbler och lite äldre pjäser.

Som bäst är jag på jakt efter ett teak vardagsrumsbord, lite avrundat, sådär härligt 50-tal ni vet? Det börjar bli dags för vårt Ikea bord att ta pension…

-I

———————————————————————————————————–

I’m a human with a love for old stuff.

Ernst Kirchsteiger once said that is is all the small, odd things that makes a house a home.
I can only agree.

When we moved into our new apartment, I got to borrow a vitrine of my mother that she no longer uses. This vitrine is nowadays my “odd small things i buy” cabinet. It’s where I put all my small secondhand and vintage things that I just can’t stop myself from buying. It is my nr 1 favourite piece of furniture, even if my fiancé doesn’t quite understand my fascination quite yet 😉

Overal I would describe our interior decorating style as “it would be nice if it caused some confusion whit a hint of what I like to call “GrandmaChic”. As of right now it is quite the mixture of Ikea furniture and some older pieces.

The next thing to get retired is our Ikea coffee table. Im on the lookout for a nice, rounded vintage teak table….

-I

 

Leave a Reply

